Wednesday, March 21, 2018

Dag 17 - Trasiga skor, grottor och musikaler.

Idag tog vi oss en liten sovmorgon, vilket vi ofta gör när vi inte ska "flytta" den dagen. Efter frukost så gjorde vi en plan för dagen. Först måste vi köpa lim då Daniels ena skosula hade get vika, vilket kanske inte heller är så konstigt när hans flip-flops har hängt med i nästan 10 år nu.

Efter inköpet så styrde vi kosan mot Capricorn caves som ligger några kilometer norr om Rockhampton. Då det var 35 grader ute idag så passade det att få komma ner i en grotta. Innan vi gick ned i grottan tog vi en kaffe och kaka (mest för att det var 35 min kvar innan nästa rundtur) och pratade med ett par från Sydney. Han var grottforskare och åkte runt i världen och besökte grottor och hans fru var också med men kanske mer av plikt än något annat då hon inte är grottforskare men följde med för att få lite semester och lite resa. De berättade i alla fall en del om den grotta som vi skulle besöka.

Det var en rundvandring på cirka 1 timma och guiden berättade bland annat att man höll omkring 60 bröllop per år i en av grottorna, som passande nog kallades för katedralen.
Grottan har, trots brist på ljus ett ganska rikt djurliv. Det var mycket fladdermöss som for runt våra huvuden genom hela grottsystemet, och hon berättade att just nu fanns det cirka 5 000 fladdermöss i den grottan vi var men det kunde vara många fler. Beroende på säsong så kunde populationen uppgå till ca. 200.000.
Fladdermössens enda naturliga fiende är de ormar som ibland kan ta sig in i grottan genom alla de gångar som leder ut i taket.

Efter grott besöket for vi tillbaka till Rockhampton för att besöka deras botaniska trädgård. Det blir också den enda botaniska trädgården för den här resan. Även om det är fint så blir det lite tjatigt.

Det var fortfarande mycket varmt och innan vi började vår vandring så käkade vi lunch på kafét mitt i trädgården. Vi hade några färggranna fåglar som bevakade oss för att se om vi spillde något. Minst en av oss brukar ju ha en viss benägenhet att spilla.
Under lunchen bokade Daniel också in oss på en musikal för kvällen. We Will Rock You hade premiär på teatern i stan, så den bestämde vi oss för att gå på när vi ändå inte hade något planerat för kvällen.
Musikalen är baserad på musik på Queen och Freddie Mercury. Nu hade vi inte vår smoking med oss, vilket är brukligt vid en premiär, men det hade å andra sidan ingen annan heller, så våra långbyxor med skjorta passade in alldeles utmärkt. Vi delade dock en flaska av det lokala bubblande vinet innan föreställningen, som faktiskt inte var alls så pjåkigt.
När vi åkte hem var det fortfarande 26 grader ut och vi avslutade kvällen hemma i tältet med ett glas vin.

I morgon far vi vidare till Mackay för två ytterligare nätter