Wednesday, March 21, 2018

Dag 15 - Fraser Island, dag 2

Ny morgon på Fraser Island, där vi efter frukost åkte vidare för att se och bada i två sjöar. Lake McKenzie och Lake Wabby stod på schemat idag. Lake McKenzie är den större sjön av de två och dess enda tillflöde av vatten är regnvatten. Det fins inget annat tillflöde och avdunstning är det enda avflödet. Det är mycket näringsfattigt vatten, vilket också ger ett mycket klart vatten. Sjön är inte speciellt djup, kanske 12-13 m, men bada skulle vi göra ändå!

Nästa punkt på agendan var Lake Wabby, dit vi fick gå i några kilometer innan vi kom fram. Sjön ligger i kanten av en sandöken, eller en s.k. sand-blow, och i den här sjön till skillnad från McKenzie så fanns det småfisk som var mycket närgångna och gillade att ”nafsa” på oss. Det kan vara samma sorts fisk som man hittar i olika pedikyrbehandlingar, främst i Thailand, men det var ingen som riktigt visste. De var lite svåra att fånga på film däremot. Man var tvungen att stå väldigt still för att de ens skulle komma fram, så att stoppa ner en kamera i vattnet var ingenting de gillade.

Vi åkte runt lite till på ön innan vi åkte tillbaka till färjan som tog oss tillbaka till fastlandet och Hervey Bay. Det hann visserligen bli ganska sent på kvällen innan vi var tillbaka på campingen, men vi hann i alla fall proviantera lite innan de stängde. Vi hade bestämt att äta ute i kväll och vi valde att åka till det ställe som Tripadvisor listade som nummer ett, The Vinyard. Väl där så träffade vi ett par från Newcastle som vi också hade pratat en del med på resan till Fraser Island. De hade lite förslag på vår fortsatta resa och även på kommande resa eller resor till Australien. Bland annat så föreslog de att vi skulle åka ut till en ö vid namn Ladu Elliott Island som ligger utanför Fraser Island, vilken man bara kan flyga till från Hervey Bay eller Bundaberg. Det tar ca. 40 minuter, så man behöver stanna i alla fall en natt på ön. Tyvärr gick det inga flyg som passade in i vår resplan, så det får bli en annan gång.

När vi kom hem så bokade vi för vårt boende för de nästa två nätterna och vi bestämde oss för att åka till Rockhampton. Samtidigt passade vi på att boka en rundvandring på destilleriet i Bundaberg.