Thursday, March 29, 2018

Dag 27 - Daintree rainforest

Regnet bara vräkte ned under större delen av natten och det var lite svårt att sova när regent slog mot tältduken. På morgonen var det ganska bra väder och till och med solen lyste fram och vid frukost.
Ägaren berättade att det var en ganska liten cyklon som hade dragit förbi under natten och var nu på väg bort. Den hade visserligen börjat som en kategori 2, men allt eftersom den drar in längre och längre över land så dör den ut, och när det nådde oss var den nere på kategori 0,5.

De sa att flera vägar i området var avstängda p.g.a. översvämningar, jordskred och nedfallna träd. Bland annat vägen mellan Cairns och Townsville var avstängd, även en väg mellan Port Douglas och Cairns. Men vägen mellan Daintree och Port Douglas var öppen, alltså inklusive den gamla avspärrningen vid Mossman river som vi körde igenom igår.
Vi checkade ut men sa samtidigt att vi eventuellt kommer tillbaka om vägarna är avstängda, eller om färjan inte går. Vi hade bestämt oss för att åka först åka upp till Cape Tribulation som bara är 30-40 minuter bilfärd norr ut, innan vi kör ner tillbaka till Port Douglas. Det fanns mycket riktigt en hel del nedfallna träd och jordskred här och var, men det gick att ta sig fram tack vare att "Vägverket" hade varit ute och röjt på vägarna på morgonen.
Vi kom däremot inte riktigt hela vägen upp till Cape Tribulation. Med 15 minuter kvar att köra så blev vi stoppade av ett träd som låg tvärs över vägen, lite för högt för att ta sig över. Vi försökte att få det av vägen men eftersom vi saknade rep att dra loss det med så vi fick vi vända tillbaka. Vi bestämde oss för att köra tillbaka till Port Douglas, längre gick ju inte att komma.
Det visade sig däremot att vi inte kom längre än färjan, som idag var avstängd p.g.a. för kraftiga flöden i floden. Operatörens bedömning var däremot att de skulle kunna öppna igen omkring 13:00, vilket var ungefär två timmar bort.

Vi vände tillbaka, igen, och åkte för att besöka Daintree Discovery Centre. Väl där gick en vandringstur som tog cirka 2 timmar.
Turen gick genom regnskogens olika nivåer, både marknivå, mellanlager som uppe i trädtopparna. Tornet de byggt för att nå upp till topparna var 23 meter högt, där de också monterat en väderstation och en forskningsstation som mäter nettohalten av koldioxid i skogen, om skogen för stunden och över året antingen binder eller frigör koldioxid.
Stationen visade att det senaste dygnet hade regnat 230 millimeter, alltså 230 liter vatten per kvadratmeter. Inte konstigt att vattendragen var översvämmade.

När vi var klara med rundturen så var klockan ungefär halv två, så färjan borde vara öppen. Mycket riktigt, det var den, och vi kunde fortsätta till Port Douglas. Eftersom vägarna i övrigt var avstängda så tog vi in på ett hotell i Port Douglas för att ladda batterierna och driva ut lite av fukten som satt sig i alla kläder. Simon och Andrea meddelade att de lyckats ta sig till Cairns söderifrån innan de stängt vägen, men att alla bussturer efter dem var inställda. Det har börjat regna igen, så vi får se om vi kan ta oss till Cairns imorgon.